Być numerem jeden w świadomości wielu

Jacob S. Rogers (1824-1901) był amerykańskim biznesmenem zarządzającym firmą rodzinną w drugim pokoleniu. Gdy miał 32 lata, przejął firmę po swym zmarłym ojcu. Przeorganizował ją i pod nową nazwą – Rogers Locomotive and Machine Works, firma odnotowywała wielkie sukcesy, stając się drugim producentem lokomotyw parowych w Ameryce.

Po śmierci J.S. Rogersa w 1901 roku większą część jego fortuny (8 milionów dolarów), zgodnie z życzeniem zmarłego przekazano do Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Do dziś muzeum kontynuuje zakupy dzieł sztuki pod marką fundacji jego imienia – Jacob S. Rogers Fund.

Po śmierci J.S. Rogersa, firma przetrwała jeszcze do 1905 roku, potem została przejęta przez American Locomotive Company. Ostatecznie zniknęła z rynku 1969 r., ale przetrwała pamięć o Rogersie, dzięki jego fundacji na rzecz sztuki.

Obraz The Harvesters („Żniwiarze”) Pietera Brugela (foto) został namalowany w 1565 r. na zamówienie bogatego marszanda z Antwerpii Nicolaesa Jongelincka. Potem obraz został nabyty przez Metropolitan Museum of Art w 1919 r. przez fundację Jacoba Rogersa.

W ten sposób „numer dwa” w produkcji lokomotyw sprzed ponad wieku stał się „numerem jeden” dzisiaj w świadomości wielu, którym nie jest wszystko jedno.

„…to co po nas zostanie
będzie jak płacz kochanków
w małym brudnym hotelu
kiedy świtają tapety.”
– Zbigniew Herbert

Pieter Bruegel – Harvesters – Żniwiarze, 1565 (CSR, ARTVENTURE)

/ Dariusz Szulc

Autor:Dariusz Szulc

Wstaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *