Trudny czas dla złotówki, dobry dla eksporterów

Złotówka mocniejsza do euro  ale dużo słabsza do dolara, tym razem w wyniku silnego spadek EUR/USD. Istotne osłabienie na polskim rynku stopy procentowej, tym razem pod wpływem danych z USA.

Dane za luty w USA były wyraźnie lepsze od oczekiwań, zwłaszcza liczba zatrudnionych w gospodarce amerykańskiej wzrosła czwarty miesiąc z rzędu. Co więcej, stopa bezrobocia spadła najniżej od maja 2008 r. Amerykański rynek pracy powrócił do kondycji sprzed wielkiego kryzysu. Dane te wzmocniły przekonanie, że podwyżki stóp Fed są bardzo blisko – rentowności obligacji na świecie mocno wzrosły, a trend aprecjacyjny dolara przyspieszył.

Europa pod tym względem pozostaje daleko w tyle, bezrobocie w Polsce jest na dramatycznym poziomie, nieoficjalnie jest jeszcze gorzej. Nie dziwi więc fakt, że ostatnie badania nastroju wśród konsumentów polskich wskazują na plany oszczędnego trybu życia. Polskie firmy lepiej oceniły koniunkturę w lutym niż w styczniu. Konsumenci obawiają się pogorszenia sytuacji gospodarczej i osobistej.

Polskie firmy, zarówno małe, jak i duże dobrze radzą sobie na rynkach zagranicznych. Jak wynika z raportu opublikowanego przez PwC i Instytut Biznesu Rodzinnego 86% polskich firm rodzinnych jest aktywna na rynkach światowych vs 68% firm podobnego formatu na świecie. Polskie firmy muszą dywersyfikować swoje ryzyko sprzedaży, zwłaszcza poza strefę Euro. Konsumpcja w Polsce była rozczarowaniem w drugiej połowie 2013 r., a miniony rok nie napawał optymizmem. W lutym 2015 polscy konsumenci, przede wszystkim pod wpływem niekorzystnych zmian na rynku walutowym – po uwolnieniu kursu franka szwajcarskiego źle oceniają swój potencjał finansowy.

Polskie firmy rodzinne 1/4 swojego przychodu ze sprzedaży osiągają na rynkach międzynarodowych – podobnie, jak tego typu firmy na świecie. Mniejszy odsetek rodzinnych firm zagranicznych niż polskich prowadzi sprzedaż eksportową, ale na świecie robią to na większą skalę. Rosnące polskie firmy, w najbliższych latach będą zwiększały poziom eksportu – planuje to 66% polskich firm vs 53% na świecie, jak podają PwC i Instytut Biznesu Rodzinnego w swoim raporcie z badania firm rodzinnych, jakie zostało wykonane jesienią 2014 r.

Bogacenie się polskich firm rodzinnych oznacza również rozwój klasy średniej, która jest motorem zmian gospodarczych i kulturowych. Małe i średnie przedsiębiorstwa wzmacniając swoją pozycję rynkową zmieniać będą układ sił, co można mieć nadzieję, wpływać będzie na zmiany legislacyjne sprzyjające nie korporacjom, ale segmentowi MSP.

 

Autor:Dariusz Szulc

Wstaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *